Afgelopen maandag had Tom een conflict met zijn begeleidster vanuit IE-Quest.
Op de een of andere manier heeft Tom de juf in het conflict betrokken en zij heeft hem de keuze gegeven om met de begeleidster mee te gaan of dat de begeleidster naar huis zou gaan.
Tom ging niet met haar mee dus is de begeleidster naar huis gegaan.(zij had geen andere keuze op dat moment)
Tom had dus geen uitleg voor het werk wat hij moest maken van haar gekregen.(ws wel van de juf later)
De rest van de dag kon Tom niet tot zelfstandig werken komen, hij heeft alleen zijn papier vol getekend met allerlei krabbels.
Gelukkig heeft hij wel de groepslessen goed meegedaan die dag.
Dat Tom niet tot werken kwam en het voorval van de ochtend met de begeleidster heeft de juf verontrust.
Zij wil natuurlijk voorkomen dat Tom weer minder gaat werken net zoals vorig jaar en voelde zich op het moment van het voorval niet gesteund door de begeleidster van IE-Quest.
Het is ook een beetje lastig omdat nu blijkt dat de juf en IE-Quest een ander beeld hebben van hoe je zo’n situatie op gaat lossen.
De juf heeft Tom aan het einde van de schooldag de keuze gegeven om of thuis te blijven als hij toch geen werk maakt of om naar school te komen en aan de slag te gaan en te accepteren dat er gewerkt moet worden.
Tom koos er natuurlijk voor om dan maar een dag thuis te blijven!
Juf heeft hem toen uitgelegd dat het zo niet werkt hij kiest of volledig voor school of helemaal niet voor school en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Pfff dacht ik toen ik het hoorde…een gewaagd voorstel…voor hetzelfde geld zegt Tom dat hij dus niet meer naar school wil.
Persoonlijk vind ik dat Tom die keuze niet heeft en dat hij naar school MOET.
Maar vooralsnog heeft het gewerkt want Tom heeft ’s avonds tegen me gezegd dat hij er voor kiest om naar school te gaan!!
Ik heb Tom ook uitgelegd dat het voor leerkrachten moeilijk is als hij zijn werk niet maakt en dat ze zich dan zorgen gaan maken ik denk dat hij dat nu wel doorheeft….
Ik heb van de juf begrepen dat het sinds die dag weer beter gaat met Tom in de klas, dat hij weer een beetje beter op zijn beurt kan wachten dan voorheen en dat hij zijn werk weer maakt.
Ook geeft ze aan dat hij door klasgenoten goed opgenomen is in de groep en dat hij daar zelf ook moeite voor doet en behoefte aan lijkt te hebben.
Terugkijkend is het dus een dag wat minder goed gegaan en dan alleen nog met zelfstandig werken.
Als ik dat vergelijk met vorig jaar vind ik dat we weer een heel stuk vooruit zijn gegaan!!
Jammer dat die ene keer dat het minder gaat er wordt behoorlijk gereageerd en dat het besproken moet worden met de directeur, ik vrees dan meteen weer voor een negatief imago…maar goed waarschijnlijk moet ik me niet zo druk maken en loopt het allemaal wel weer los.
In ieder geval heeft Tom van deze ervaring geleerd, ik hoop dat wij allen om hem heen dat ook weer doen!