Vakantie 2007

Zo dat is weer even geleden, zelfs zo lang dat ik vragen krijg van mensen hoe het de eerste week op school is gegaan! (lief die belangstelling!)
De vakantie is zo relaxed verlopen dat ik ook helemaal geen zin had om het weblog bij te houden dus dat is een goed teken!
We zijn niet weggeweest maar hebben lekker dagtrips gedaan en dat is prima bevallen.
Tom baalde wel een beetje dat we niet weggingen, hij had best op vakantie willen gaan.
Ik heb hem toen eerlijk uitgelegd dat het ook een beetje met hem te maken heeft dat we niet lang op vakantie gaan.
Het was een goed gesprek ik heb hem gezegd dat ik het er met Sander over wil hebben maar dat Tom ook zelf goed na moet denken dat hij zich dan wel aan moet passen aan de situatie en dat het op vakantie soms moeilijk is om jezelf terug te trekken als het even niet goed gaat.
Hij nam het heel serieus en gaf aan dat hij dat heel graag wil proberen.
Natuurlijk zijn we wel eens op vakantie geweest en dat ging naar omstandigheden ook goed maar ik wil de verantwoording voor zijn eigen gedrag meer bij Tom leggen nu hij ouder wordt.
We doen dit eigenlijk steeds meer en hij reageert daar heel goed op, wat ik heel knap vind voor een jongen van negen!
Ik ben ook super trots op hem dat hij nu steeds meer in staat is zijn eigen gedrag bij te sturen en later te reflecteren, we hebben niet voor niets met zijn allen heel hard hier aan gewerkt, en het is heerlijk om te zien dat het nu vruchten af gaat werpen!
Job is in de vakantie zich steeds meer tegen Tom af gaan zetten, hij heeft het duidelijk moeilijk met de situatie op dit moment.
Het is heel sneu om te zien dat hij er zo veel last van heeft en dubbel omdat Tom eigenlijk zo goed vooruit gaat.
Maar waarschijnlijk is dat ook de rede dat Job nu steeds meer laat zien dat hij er last van heeft, die ruimte heeft hij nu niet meer alle aandacht telkens naar Tom gaat.
Voor ons dus nu de taak om alles voor Job op een rij te gaan zetten!
Job mocht op de eerste schooldag bij de nieuwe juf iets over zichzelf vertellen in de klas en begon zijn verhaal doodleuk met: Ik ben Job en ik haat school.
Daar was de juf natuurlijk niet zo blij mee en dat begrijp ik ook maar het geeft wel weer hoe Job zich dus blijkbaar voelt op school…
Aanstaande woensdag heb ik een gesprek met de juf en de begeleidster van IE-quest die ook Tom begeleid over het onderzoek wat vorig schooljaar bij Job gedaan is.
Ik hoop dat daar een aantal dingen uit komen zodat we kunnen gaan proberen om school ook voor Job weer leuk te gaan maken.
De juf van Job wil dit ook heel graag dus ik ga er van uit dat het ons moet gaan lukken.
Waarschijnlijk verveeld Job zich ook op school alleen is hij zichzelf dat niet bewust dus we moeten maar eens gaan kijken hoe we het voor hem aantrekkelijker kunnen gaan maken.
Tom heeft het de eerste week op school goed gedaan, voordat school begon hebben we de laatste dag van de vakantie nog een gesprek gehad met het hele team rondom Tom en dat verliep erg goed.
De leerkracht waar ik mijn bedenkingen bij had presenteerde zich erg goed in dit gesprek en nam de moeite om Tom (die aan het begin van het gesprek er ook even bijzat) persoonlijk aan te spreken en hem te vragen naar zijn verwachtingen en hoe Tom zelf tegen zijn problemen aankijkt.
Dit deed Tom maar ook mij en Sander heel erg goed!
Gisteravond had ik het nog even met Tom over hoe het ging op school en dat ik zo trots was dat hij de eerste week al zijn werk af had gemaakt en hij gaf zelf aan dat het nu wat minder goed ging.
Op mijn vraag hoe dat kwam was zijn antwoord dat zijn batterij al een heel eind leeg was, hij had in de eerste week al te veel verbruikt zei hij.
Tja, dat is dan ook weer zo iets….
Ik heb hem gevraagd zelf mee te denken voor een oplossing hiervoor en hij kwam met het idee om ’s avond wat eerder te gaan slapen.
Nou dat lijkt me al een goed idee dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, wel leuk om het er zo met hem over te hebben en te merken dat hij zelf ook steeds meer mee gaat denken.
Zoals ik hier boven al schreef ik ben enorm trots op hem.
We zijn nu met Job ook begonnen om hem zelf mee te laten denken we hebben hem gevraagd eens na te denken wat hij op school niet of juist wel leuk vind.
Aan de hand daarvan hopen we een beter beeld te krijgen van de dingen die voor hem niet leuk zijn en kunnen we kijken wat we in samenwerking met school kunnen doen om het wat leuker te maken.
Genoeg te doen dus maar wel allemaal positief!
Zo nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte en vanaf nu ga ik weer regelmatig alle perikelen van devanBokhoventjes op het weblog zetten!

Geef een reactie