Testen

De juf van Job vroeg afgelopen maandag of ik even wilde komen.
Ze hebben geprobeerd hem te toetsen op begrijpend lezen maar dat ging niet goed.
Blijkbaar dacht Job dat die test maar een keer zou zijn en dat was niet zo het was verdeeld over drie keer.
Bij de tweede keer wilde hij dus niet meer en was in tranen uitgebarsten.
De klassenassistente is toen maar gestopt en zij en de juf vonden het zielig dus nu kwam de juf naar mij met de vraag hoe nu verder.
Tja daar gaan we weer als ouders moet je dan dus de expertise hebben om te vertellen hoe ze het op school moeten doen…..
Je moet dan wel weer schipperen tussen aangeven wat je denkt dat goed is en niet te veel er mee bemoeien omdat je dan weer de ouder bent die altijd aan het zeuren is.
Ik ben natuurlijk niet bij de test geweest en weet ook niet op wat voor manier school het gebracht heeft en wat de klassenassistente weet van zo’n test en van hoogbegaafdheid.
Rest mij het volgende: het bureau wat Tom begeleidt inschakelen om te kijken of zij Job wel kunnen testen.
Daar ben ik nu dus mee bezig en waarschijnlijk gaat dat ook wel lukken.
De ene test om de andere te kunnen bevestigen dus..geen wonder dat Job moet huilen denk ik dan, het wordt ook niet echt serieus genomen.
Hoe moet dat voor hem voelen?
Verder is er half oktober weer een gesprek op school met IE-quest erbij over Tom en ik hoop het dus voor elkaar te krijgen dat daarvoor of daarna ook een gesprek kan zijn met de juf van Job en IE-quest zodat de juf van Job ook wat meer handvaten heeft.
Het hete hangijzer op school blijft natuurlijk de “hiaten” die mogelijk zullen ontstaan en het feit dat Job het niet laat zien.
Gelukkig mag hij nu wel met het plusclubje mee rekenen en dat gaat volgens zijn juf goed (gelukkig maar anders had hij daar ook niet aan mee mogen doen!)
Voorlopig moet hij dus in de extra begeleiding blijven voor lezen want zo zijn de regels van school!!!
Tot het tegendeel bewezen is haha.
Ze hebben wel naar het schrijven gekeken en denken nu in de richting van dyslexie.
Wat wel pijnlijk is zijn de verhalen van alle andere kinderen die op school extra werk mogen doen omdat ze volgens school( en zonder test of wat dan ook) sneller zijn als andere kinderen.
Daar gaan we weer.. school blijkt nog steeds het verschil tussen een snelle(en intelligente) leerling en een hoogbegaafde leerling niet te snappen.
Er is dus nog steeds een hoop werk te verrichten op dat gebied.
Ook een IQtest geeft geen uitkomst(maar dat wist ik al gelukkig) want daar staat alleen in dat Job hoogbegaafd is en niet wat school vervolgens moet doen en dat blijken ze niet zelf te kunnen verzinnen.
Het moet voorgekauwd worden….
Nou ja, ik heb weer wat te doen de komende weken!

Geef een reactie