Laten zien

We hebben het gesprek over Job gehad op school.
Ik ging vol goede moed op weg, er is een onderzoeksrapport waarin staat dat Job hoogbegaafd is, zijn broer is bekend hoogbegaafd op school en het is een school die leerlingen gemakkelijk laat versnellen daar hebben ze geen rapporten voor nodig, wanneer zij vinden dat het beter is voor de ontwikkeling van het kind dan kan dat.
Wat wil je als ouders van een hoogbegaafd kind nog meer!
We schoven aan tafel en ik bedacht me nog hoe fijn het is dat ik nu niet alles hoef uit te leggen omdat school al veel weet en er dus gemakkelijk op in kan spelen.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om Job een klas over te laten slaan, want dat wil hij niet en daarbij heeft hij veel vriendjes in deze klas maar wat extra aandacht en ander werk zodat hij geprikkeld wordt, zou fijn zijn.
Het hoefde dus geen moeilijk of lang gesprek te worden.
Dat had ik dus gedacht……
Al snel gaf de juf aan dat er wel een rapport op tafel lag waarin stond dat Job hoogbegaafd was maar dat hij het in de klas “niet laat zien”.
Ik weet niet wat andere ouders van Hb kinderen voelen bij zit zinnetje maar bij mij rijzen hiervan net als bij het woord “hiaten” mijn nekharen overeind!
Ik hoor deze dingen zo vaak en merk dat leerkrachten zo bang zijn om hun reguliere lespakket los te laten dat je er gewoon moedeloos van wordt.
Het gesprek kon dus niet vlot verlopen want eerst moest opnieuw uitgekauwd worden wat Hoogbegaafdheid nu eigenlijk is en hoe leren voor Hb kinderen werkt.
Voorzichtig hebben we benadrukt dat Job uitgedaagd moet worden omdat hij anders zeker niet laat zien wat hij kan.
En nee, het is niet goed voor Job om in het clubje kinderen met leesproblemen te zitten omdat hij dan helemaal niet uitgedaagd wordt, en ja kijk alsjeblieft of hij dyslectisch is.
Ja, ik dacht mooi met een goed gesprek weg te komen omdat ik en met mij anderen van buitenaf al zo vaak aan school hebben uitgelegd hoe het werkt bij Hb kinderen.
Wat had ik me nu voorgesteld? Dat ze het zouden snappen? Ja, dat had ik en daarin heb ik me voor de zoveelste keer weer eens vreselijk vergist.
Je kunt er niet van uitgaan dat school heeft geleerd van alles wat je ze al bij je oudste kind hebt meegegeven, je moet gewoon helemaal van voor af aan beginnen!
Ik hoor het sommige bekenden met hb kinderen al zeggen: “Jacqueline daar hebben we je toch voor gewaarschuwd, je had het kunnen weten!”
Ja, mensen jullie hebben helemaal gelijk…maar ik had toch op zijn minst gehoopt dat…..
Tja, waarschijnlijk ben ik daarin naïef en misschien verkijk ik me ook omdat ik zelf ondertussen ervaringsdeskundige bent en er van uit ga dat anderen(lees leerkrachten) hetzelfde weten als ik.
Ik heb mijn lesje weer geleerd…
Het mooiste aan heel het gesprek wil ik jullie niet onthouden.
Tegen de tijd dat we zouden gaan afronden kwam de juf nog met een idee.
Elke vrijdagmiddag heeft ze een aantal “slimme” kinderen die met de klasse assistente extra rekenwerk mogen doen.
Zou het misschien wat zijn om job mee te laten draaien in dat clubje???
Ik was met stomheid geslagen…..
Op tafel ligt een rapport van voor de zomervakantie waarin staat dat job hoogbegaafd is en de juf kan niet zelf aan het begin van het schooljaar bedenken dat hij in het clubje voor slimme kinderen past?
Need i say more??

Geef een reactie