PGB perikelen deel 4!!

Het wordt een beetje eentonig maar het PGb van Tom is nog steeds niet op orde…. Ik ben wel terug gebeld door de contactpersoon bij de gemeente en we hebben de rekeningen door mogen sturen naar hem. Hij heeft beloofd dat de zorgverleners direct door de gemeente betaald gaan worden. Gelukkig hebben we een gemeente die mee denkt! Begin deze week hebben we de rekeningen doorgestuurd dus ik ga er van uit dat er snel betalingen zullen plaatsvinden. Afgelopen donderdag valt er een brief van het SVB in de bus. In de brief staat dat dat zij voor 2016 geen budget hebben geregistreerd omdat er geen toekenningsbericht is ontvangen van de gemeente. Zij gaan er daarom vanuit dat het PGB stopt vanaf 31 december 2015 en beëindigen daarom voor dit budget de dienstverlening vanuit de SVB. Indien wij wel een toekenningsbesluit voor 2016 hebben ontvangen vragen zij ons contact op te nemen met de gemeente. Jep, dat is weer goed voor een nieuwe belronde. We hebben namelijk wel een toekenningsbesluit, al vanaf de zomervakantie en dat loopt door tot einde schooljaar dus zeker wel tot 2016….Maar omdat het bij Zorglokaal niet goed loopt komt dat dus niet door bij het SVB. Gelukkig heb ik het 06 nummer van de dame bij Zorglokaal waar ik de vorige keer een goed gesprek mee heb gehad. Ik bel het nummer en laat een boodschap achter op de voicemail. Een paar uur later wordt ik terug gebeld door haar. Ik hoef me geen zorgen te maken, 10 december zijn de budgetten aangeleverd aan het SVB. Volgens de dame heeft het SVB een maand verwerkingstijd en hebben ze daarom nog niet gezien dat er nieuw budget is en ons de brief gestuurd dat de dienstverlening zal stoppen. Pff als Zorglokaal zijn werk goed gedaan had, zou ons budget al maanden geleden aangeleverd zijn bij het SVB maar goed, daar ga ik nu maar niet over beginnen. De dame van Zorglokaal noemt mij de bedragen van de budgetten die nu zijn aangeleverd. Ik heb mijn administratie op dat moment niet open staan maar merk direct dat het niet klopt. Het totale bedrag is veel te laag. Dus dat zeg ik tegen haar. Samen lopen we de bedragen na en het blijkt dat er geen budget is aangeleverd voor dagbesteding. Dat budget staat op 0. Laat dat nu net het grootste budget zijn……De andere budgetten zijn ook niet goed, daar is te veel op aangeleverd. Ja, de dame ziet het ook, het klopt niet. NEE, HET KLOPT WEER NIET!!! denk ik maar wat heb ik er aan als ik boos wordt daar worden wij allebei niet wijzer van. ( Noot voor mijzelf: trots zijn op wat ik heb geleerd, een paar jaar geleden was ik zeker verschrikkelijk boos geworden..) Wat is dit voor bedrijf wat fout op fout maakt en vanaf juli al niet in staat is om de juiste budgetten aan te leveren aan de SVB zodat wij de zorgverleners kunnen gaan betalen…. Het budget van Tom is nog steeds niet beschikbaar bij het SVB, waar is dat geld gebleven al die maanden?  Elk ander commercieel bedrijf wat dit flikt bij zijn klanten was allang opgedoekt. Ik kan niet begrijpen dat onze gemeente nog zaken wil doen met Zorglokaal. Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen waarom ze het nog steeds doen. Ik begrijp dat het kan zijn dat wij de pech hebben dat er iets misgaat, maar dat het uitgezocht wordt en dan weer TWEE keer misgaat, daar snap ik niets van. Dat wij al vanaf juli PGB toegekend hebben gekregen en dat het geld nog steeds niet op de rekening van het SVB staat zodat wij onze zorgverleners kunnen betalen. Dat het nu WEER zo is dat ik over een ander voorval ( nu de brief van het SVB) bel en er “per ongeluk” achter kom dat het weer niet goed is gegaan De dame aan de telefoon zegt dat ze te rade gaat bij haar collega’s om te kijken wat er ( nu weer) is misgegaan. Ik bedenk me dat ze beter zelf onze zaak kan afhandelen om er zeker van te zijn dat het nu wel goed gaat. Dit is echt een comedie aan het worden. Ik vraag de dame om mij per mail te bevestigen welke bedragen er nu gaan worden doorgezet naar het SVB zodat ik die kan controleren. Ze beloofd dat te doen. Die mail heb ik ontvangen ga ik nog grondig controleren. In de mail staat dat haar collega maandag gaat onderzoeken waar het fout gaat en dat het zal worden aangepast. Dat zal leiden tot een nieuwe aanlevering  van budget van het hele jaar 2015 en 1016. PFFFF en het is nu december, wij worden geacht ons aan het budget te houden en dat doen wij ook, zij mogen mij op 18 december berichten dat er een nieuwe aanlevering komt voor het jaar 2015…. verder schrijft ze dat medewerkers van onze gemeente maandag naar SVB in Leiden gaan en daar onze casus nog eens onder de aandacht zullen brengen.   Dat is erg fijn maar in mijn beleving zit het probleem niet bij onze gemeente of bij het SVB maar toch echt bij Zorglokaal! Verder geeft de dame in de mail aan dat het haar spijt dat het nog steeds niet goed gaat en dat het volgens haar gemakkelijk is op te lossen omdat er iets mis gaat in de koppeling met de tarieven die hangen aan de indicatie.

Ik ben benieuwd!!!

Geef een reactie