Je zou toch denken dat een verhuizing heel wat voeten in aarde zou hebben bij een hoogbegaafde met kenmerken van PDD-NOS.
Maar geheel tegen alle verwachtingen in heeft mijn zoon alles prima doorstaan en geen alarmerende tekenen van onrust, onduidelijkheid of wat dan ook vertoont.
Natuurlijk was er op school niets met hem te beginnen maar dat was vorig jaar ook in december en ik vraag me ook ernstig af of er überhaupt wel kinderen zijn waar je in december veel mee kunt beginnen…….
Ik heb op school aangegeven dat het misschien handig is als we volgend jaar in december meer uren vanuit het rugzakje inzetten zodat mijn zoon wat meer individueel begeleid wordt en de leerkracht wat meer wordt ontlast.
Aan die mogelijkheid hebben we geen van allen, mijzelf inclusief, gedacht en dat terwijl volgens mij het rugzakje daar nu juist voor bedoeld is!!!
Nu we twee weken in het nieuwe huis wonen durf ik dus met een gerust hart te zeggen dat de verhuizing geen noemenswaardige problemen heeft opgeleverd binnen ons gezin.
Je houdt met zo een kind toch overal rekening mee en zo zie je maar weer het kan ook wel eens meevallen.
Waarschijnlijk heeft het ook geholpen dat we alles rustig hebben gedaan en dat mijn man en ik op zijn tijd ook iemand via het PGB hebben ingezet om ons te ondersteunen met de kinderen.
Soms laten we iemand komen en gaan we er zelf even tussenuit.
Op school heeft onze zoon een kleine vooruitgang geboekt want de klassikale mondelinge opdrachten worden door hem nu meegedaan.
Juf vond het jammer dat het zelfstandig werken nog op niets uitloopt maar ik was helemaal gelukkig dat er een stapje vooruit is en wel dat hij af en toe klassikaal meewerkt.
Van die kleine stapjes vooruit krijg ik weer energie en het motiveert me weer om vooral door te gaan met het intensief volgen van zijn ontwikkeling.
Verder is hij de laatste tijd enorm vooruit gegaan op sociaal gebied en dat kost hem natuurlijk ook energie dus wellicht is dat een van de oorzaken waarom hij zijn werk op school niet kan maken.
Toch vind men het nodig dat er nadere onderzoeken komen om er achter te komen waarom mijn kind geen schriftelijk werk maakt op school.
Ik ben het daar volledig mee eens en hoop dat er creatieve oplossingen en handvaten uitkomen waar wij en school mee aan de slag kunnen.
Ik hoef niet nog eens te horen waar mijn zoon de kenmerken van heeft wat dat is zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken.
Dat dat allemaal al op papier staat zal de onderzoekers in het geheel niet weerhouden om het allemaal nog eens te testen want een mens en dus ook een onderzoeker moet toch bezig blijven….
Ik ben dus al weer twee weken aan het bellen geweest met allerlei instanties die multidisciplinaire onderzoeken uitvoeren.
Dit bellen kost mij dus meer energie dan een hele dag met mijn zoon doorbrengen terwijl hij slecht in zijn vel zit!!!!
Voordat je eindelijk de goede persoon te pakken hebt en ja, het is altijd maar een persoon binnen een organisatie die mijn vragen kan beantwoorden en die is eerst vrij daarna naar een begrafenis en vervolgens ziek……
Maar goed ik blijf gewoon elke dag bellen tot tenslotte de telefoniste wanneer ik mijn naam heb genoemd meteen weet te melden:”O ja de mevrouw die informatie wil over een multidisciplinair onderzoek!”