Het blijft altijd een onderwerp voor mij om over te schrijven/denken: hoogbegaafdheid versus autisme, autisme versus hoogbegaafdheid. Beide onderwerpen zijn actueel bij Tom. Ik weet inmiddels dat we voor Tom het een niet zonder het ander kunnen zien. In het verleden is gebleken dat wanneer we te veel op het een of het ander gaan zitten het niet goed uitwerkt voor Tom. Toen Tom nog op regulier onderwijs zat hebben we in het begin erg ingestoken op hoogbegaafdheid. Er was destijds begeleiding op school vanuit de insteek hoogbegaafdheid. Dat werkte helaas niet goed. Toen hebben we de switch gemaakt naar de insteek autisme. Dat werkte heel even goed, maar was ook geen oplossing. Inmiddels hebben we een combinatie tussen autisme ( Leo Kanner Huis, waar Tom nu woont) en ( hoog) begaafde dagbesteding ( CCL centrum creatief leren voor hoogbegaafde jongeren die uitvallen in onderwijs) gevonden. Dat lijkt vooralsnog te werken. Zo zitten we dus in een spagaat omdat het een niet zonder het ander kan voor Tom. Als ouders moeten we dus altijd allert zijn dat we niet te veel op asperger, alhoewel dat in mijn( subjectieve beleving) toch nog steeds hoogfunctionerende autisten zijn, ( wat vinden jullie ??) insteken maar ook niet alleen op hoogbegaafdheid. Ergens er tussen in ligt de juiste weg om met Tom het beste om te gaan. Sinds enige tijd ben ik op Facebook lid van een groep die bezig is met hoogbegaafdheid. Ik vind het prettig om daar aan deel te nemen en merk dat ik de laatste jaren wellicht te veel in de hoek van autisme heb gezocht. Veel van de dingen die in de groep aan bod komen herken ik en heb ik toegeschreven aan autisme terwijl ze net zo goed uit de hoogbegaafde hoek kunnen komen. Dat was ik dan weer een beetje kwijtgeraakt terwijl ik toch in het verleden veel kennis en ervaring heb opgedaan op het gebied van hoogbegaafdheid. Er zijn veel dingen die zo op elkaar lijken dat het lastig is om te onderscheiden wat waar thuis hoort. Door mijn deelname aan deze groep denk ik dat ik in ieder geval weer uitgedaagd wordt om de dingen ook weer vanuit de bril ” hoogbegaafd ” te bekijken in plaats van de focus te leggen op autisme. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!!
En wat om het allemaal los te laten en de insteek niet op autisme of hoogbegaafheid te leggen, maar op kind? Want volgens mij is hij niet in een kader te stoppen. Tom is gewoon Tom. Een prachtig kind. x
Beste Jaqueline, ik weet als geen ander hoe lastig dit soort dingen kunnen zijn in deze “hokjes” maatschappij. Misschien is de titel bovenaan een open weg met vele uitdagingen als ……..het de belevenissen van jullie zoon Tom …….zijn en het vanuit die hoek te bekijken, uiteindelijk is ieder kind uniek met of zonder stempel en moet een ieder zich in de maatschappij leren hanteren met zijn sterke en zwakke punten die we allemaal hebben. Ik weet zeker dat als je je gevoel laat spreken ,jij als moeder de beste weg met Tom bewandelt…..veeel kracht en vertrouwen gewenst voor jullie.
Warme groet Miranda
Zou je mij de link willen sturen van de groep voor hoogbegaafde kinderen? Ik heb een zoon van 9 een ik herken erg veel in je verhaal. Hij is enorm intelligent echter komt dat er pas uur als hij op de juiste manier benadert word. Hij heeft autistische en adhd trekken met hoog sensitief. Héérlijke uitdagende combinatie. Ik lig elke dag in spagaat. Ook omdat ik adhd heb een mijn man en vorm van autisme. Dus ik snak naar informatie om het juiste pad voor mijn zoon te kunnen vinden. Bedankt voor het delen van je verhaal. Saskia