PGB perikelen deel 2

Het vervolg op mijn blog van en week geleden. Ik zou opnieuw contact opnemen met SVB om te kijken of het vanaf september toegekende budget inmiddels zichtbaar is in hun systeem. Dat was niet het geval. Gelukkig had ik een adequaate medewerker aan de lijn die in staat was mij van iets meer informatie te voorzien dan ik al had. Het blijkt dat er vanaf augustus geen geld meer is vrijgegeven voor het PGB van Tom. Ok, dan weet ik weer iets meer, dus vanaf de nieuwe toekenning gaat er iets mis. We hadden nog een beetje geld over van het eerste half jaar en daar zijn een aantal rekeningen van betaald dus vandaar dat het nu pas opvalt dat er vanaf augustus geen geld is vrijgegeven. Het blijft een vreemde zaak, het bedrijf ” zorg Lokaal ” uit Sittard heeft van gemeente Heusden geld gehad voor het PGB van Tom. Zij moeten dat geld beschikbaar stellen aan het SVB zodat wij de rekeningen naar het SVB kunnen sturen en zij die kunnen overmaken. Waarom bureau Bijeen dat door onze gemeente is ingehuurd om de indicatie te stellen er voor heeft gekozen om “zorg-lokaal” uit Sittard in te huren is voor mij een raadsel…. die vraag ga ik ze nog stellen. Überhaupt vind ik het niet erg “lokaal” dat er in Brabant een bureau uit Limburg ingehuurd wordt, maar dat terzijde. Het maakt het er voor ons zeker niet gemakkelijker op om uit te zoeken waar het budget van Tom is gebleven. Inmiddels ben ik mede door de laatst gesproken persoon bij het SVB achter dat de ” kink in de kabel” bij zorglokaal zou liggen. Dus heb ik afgelopen maandag weer met hen gebeld. Tja het geld zou toch bekend moeten zijn bij het SVB was het antwoord. Ik heb weer uitgelegd dat dit niet het geval is en dat ik wil dat het opgelost gaat worden. Er zou een melding gedaan worden naar een andere afdeling binnen zorg-lokaal die onze zaak dan uit gaat zoeken. Ok, dat vind ik fijn. Mag ik de naam van die afdeling of een persoon en wanneer wordt ik terug gebeld? Tja, namen/afdelingen worden niet doorgegeven en het tijdspad is onduidelijk. Het zal ” zo snel mogelijk” zijn. Prima, Wat is ” zo snel mogelijk? Is dat vandaag , morgen, einde van de week? Eh ja, dat is lastig te zeggen, Ik hoop einde van de week…. Ok dan vertrouw ik daarop en wacht ik het even af. Vandaag was donderdag en mijn vrije dag dus ik besloot zelf zorg-lokaal te bellen om te vragen of er al meer bekend is. De juffrouw aan de telefoon was erg vriendelijk, begreep mijn zorgen  en gaf te kennen helaas niet in het systeem te kunnen omdat daar aan gewerkt wordt en het tijdelijk niet bereikbaar is. Ze vond het erg vervelend om mij deze boodschap te moeten brengen. Dat begrijp ik best. Wat ik niet begrijp is dat ik nu al een week lang geen antwoord heb op mijn vraag en niet het idee heb dat er aan gewerkt wordt. Wat ik niet begrijp is dat het budget van mijn zoon “kwijt” is en dat niemand mij kan zeggen hoe het zit. Wat ik niet begrijp is dat er nu geen geld is om rekeningen betalen terwijl onze gemeente het geld heeft toegekend en ik zelfs van zorglokaal brieven heb ontvangen met daarin de toegekende bedragen. Toch kan niemand bij zorglokaal me uitleggen waar het geld gebleven is. Ik vertel de dame aan de telefoon dus dat ik snap dat zij als persoon hier niets aan kan doen maar dat ik het erg slecht vind van het bedrijf waar zij werkt en dat ik verdere stappen ga ondernemen. Dat begrijpt zij dan wel weer…. Fijn dat begrip over en weer, maar ondertussen kom ik niet verder. Ik sluit het gesprek af en bel met de eindverantwoordelijke man van Bijeen. Ik leg de situatie uit en spreek mijn zorgen uit over de manier waarop er met het geld van het PGB van mijn zoon wordt omgegaan. Hij geeft aan dat hij blij is dat ik hem op de hoogte breng en beloofd me actie te ondernemen richting zorg-lokaal en mij op de hoogte te brengen van de uitkomst. pfff in Juli begonnen we met de nieuwe PGB aanvraag nu zijn we 5 maanden verder en het is nog steeds niet in orde….

Geef een reactie